Välkommen vecka 37.

Barnet

Nu väger fostret ungefär 3 kilo och är cirka 48 centimeter långt, men det skiljer sig mycket mellan olika barn.

Fostret tränar sina lungor genom att dra in och trycka ut fostervatten. Ändå är lungorna de sista organen som mognar.

Mamma

Det kan vara dags när som helst nu, men ta det lugnt. Många går längre än 40 veckor, särskilt förstföderskor. De flesta av alla barn som föds i Sverige kommer ut mellan vecka 37+0 och 41+6. Om du väntar tvillingar kan det vara dags att föda nu. Vecka 36 till 37 är genomsnittslängden för en tvillinggraviditet.

Många barn sjunker djupare ner i bäckenet nu och då brukar barnmorskan säga att det har blivit fixerat. Det betyder att barnet har sjunkit ner så långt att huvudet inte går att rucka på utifrån.

Brösten producerar redan råmjölk. Bäckenet är utvidgat. Den allra sista tiden kan gravida kvinnor få svårt att sova. Kanske kan man se det som en förberedelse inför alla vakna nätter som väntar tillsammans med bebisen.

Egna tankar:

Det har varit en bra vecka som gått, jag trivs bra att jobba fortfarande . Dagarna går fort och det passar mig, jag längtar ju så mycket så att man får lite rull på dagarna passar mig perfekt. Det mesta är dock tungt att utföra , i fredags jobbade jag 8-17 och somnade redan 21.45 hemma. Energin går åt om man säger så. 

Jag har blivit mer nervös nu inför förlossningen. Han ligger som nämnt väldigt långt ner så vissa dagar har jag mycket förvärkar , ont i ljumskar och bäcken. Ibland vandrar man lite på tankarna om något är på gång. Men ännu har diverse smärtor kommit och gått eller inte varit tillräckligt besvärligt  och ihållande för man ska tro att det är dags.  Men spännande och läskigt är det..Kommer han imorgon? inom en vecka? eller kommer han stanna i magen så länge han får? 

Ska serva bilen i veckan och sen ska den städas och installera barnstol. Denna veckan ska även väskan packa! Jag tror vi förväntar oss att gå över så mycket att vi börjar bli lite oförberedda. Jag tror inte jag kommer uppskatta att vi installerar stol mitt under värkarbetet direkt . Haha 




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback