Välkommen v.35

Det är inte ovanligt att modern får ont i ryggen eller bäckenet i det här stadiet. Anledningen är att ligamenten och musklerna i korsryggen har mjukats upp av graviditetshormonet relaxin. Även barnets tyngd påverkar bäckenet att vidga sig inför förlossningen. Brösten är nu tyngre och bröstvårtorna blir större. 

Ditt barn är omkring 33 cm långt från huvud till stjärt och väger ca 2,6 kg. Barnets centrala nervsystem håller på att mogna, matsmältningsapparaten är nästan färdigbildad och lungorna är vanligtvis helt färdiga. Risken för andningsproblem om barnet föds nu, är mycket mindre jämfört med för några veckor sedan. Nittio procent av alla barn som förds i denna vecka överlever utan några allvarliga men. Nu börjar barnets armar och ben bli knubbiga och fina. Barnet har väldigt lite rörelseutrymmeså det fyller ut nästan hela livmodern och tvillingar är ännu mer trångbodda. 


Egna tankar : 
Ja nu har ännu en vecka swischat förbi , har haft starkare molvärk i mage och rygg senaste veckan. Sån där jobbig värk som jag behövt vila bort , så vad jag fått förklarat för mig är förvärkar om det går bort med tex vila eller ett bad. De riktiga kommer hålla i sig. Och värken i kroppen kan ju även ha ovanstående anledningar såg jag nu. 

Jag sover väldigt illa på nätterna, kissar flera gånger , har ont och vill vända på mig , drömmer konstiga saker , ligger vaken stundtals nattetid.  Det stör mig inte så mycket i sig mer än att det är jobbigt de dagar jag ska upp och jobba tidigt på morgonen. Då är det väldigt tufft att orka med en arbetsdag.

Haha det är lite roligt att de nämnde större bröst, det vette fasen om de hänt någon skillnad just nu men det har vi skrattat åt dessa Dolly Parton kopior mååånga gånger. A kommenterade det även nu i veckan och jag i mitt just nu så extremt känslig , min hjärna kunde inte alls bestämma sig om han menade det som en bra eller dålig sak så jag satte mig och storgrät. 

Hahaha A har aldrig sagt något elakt eller nedvärderande eller till mig och det var det ju inte nu heller såklart.  Men mitt psyke är helt nedbrutet som jag nämnt tidigare och har svårt att fungera över huvud taget. Jag är som en öppen kran. Sen är det mycket tankar i skallen, dels kroppsliga förändringar, de är inte alldeles lätt att förvandlas till en sjöko variant av sig själv, som är stelare än en gammal tant och mer stinn än en gris. Även om jag älskar mig mage saknar man ju sin gamla kropp och man undrar ju om sin man alltid är så pepp på att valsa omkring på tjocka gamla mormor .

sen är det ju såklart förlossning tankar, hur själva förlossningen ska gå , hur blir vi som föräldrar , gör det ont? När kommer han? Även om det är några veckor kvar så kan han ju faktiskt komma vilken dag som helst egentligen. Ja mycket tankar och känslor, men inte bara oro och funderingar heller utan det är så mysigt att sitta i soffan och känna honom böka runt där inne. Han känns så himla stor och man längtat ju så mycket.  Ja det finns så mycket att vara känslosam över och jag passar på kan man säga. Hahaha 😂






Ohh vad jag längtar efter honom :) förvärvar känns i magen och de riktiga känns mest i ryggen tycker jag och som du säger så kan man inte vila bort dem. Den dagen de börjar kan jag rekommendera varmt bad och varm hård duschstråle på ländryggen och så massage när värken kommer. Stod en halv natt i duschen och mådde ganska bra då, vattnet ska vara riktigt jäkla varmt :)
Du kommer fixa detta! Vet ingen som är så målmedveten som du.

2015-03-07 // 09:37:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback