Välkommen v. 27

Bebis: Notera att från och med vecka 27 och framåt anges barnets totala längd tillskillnad från huvud-stjärt som tidigare använts. Barnets totala längd är nu ca 34 cm och det väger ca 950 g i början av veckan och ca 1075 g vid veckans slut. Huden skyddas och får näring av ett lager fosterfett/vernix. Barnet samlar på sig allt mer underhudsfett men huden är fortfarande för stor i förhållande till barnets kropp. Barnet suger ofta på tummen. Ögonfransarna är fullt utväxta.Mamma : Du har kommit långt nu, andra tredjedelen av graviditeten är snart förbi. Nu ska du ansöka om ev. graviditetspenning. Många faktorer avgör din mages storlek, barnets tillväxt, din kroppsbyggnad, längd, vikt, om du fött barn tidigare och om du är svullen på grund av att du samlar på dig vätska.Egna tankar :det går så fort nu. om ett par veckor räknas jag som höggravid. Denna andra trimester har bara försvunnit tidsmässigt. men jag var så orolig i början , att det skulle gå tokigt och det satt i länge. När man började känna hans sparkar var det fantastiskt , men samtidigt kunde jag inte känna honom varje dag i början och det startade ju också en del funderingar och oro. nu bökar han runt flera gånger per dag. När jag har lugnare dagar kickar han fotboll i magen och de dagar jag är mycket i rörelse verkar han sova mer. förhoppningsvis kanske han kan fortsätta sova under promenader även utanför magen så jag kan gå av alla fina kilon i vår och sommar sen. Jag mår bra i min graviditet just nu men börjar känna mig stor och lite klumpig. Det är svårt att luta sig framåt tex knyta skor , när det blir tryck på magen får man lite andnödskänsla. Man är inte direkt van med sin stora mage heller , så den tar ganska ofta imot saker då man är fetare än man tror . ska fota lite bilder och lägga ut, det är så kul att gå tillbaka och jämföra . för 10 veckor sen började få min riktiga gravidmage och det förvandlades mer från tjockiskilon till en liten kula . haha man kände sig ju såklart så gravid och stolt över sin lilla mage. haha jag känner mig enorm i jämförelse och jag misstänker att jag på samma sätt kommer garva åt denna veckas bilder om 10 veckor . :)



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback