Ett officiellt högfetto ♡


Välkommen vecka 29!

Grattis - nu är du i tredje trimestern och officiellt höggravid! Barnets huvud börjar få de rätta proportionerna i förhållande till resten av kroppen. Det producerar fett under huden som används som energikälla och har en isolerande effekt. 


Börjar du bli trött på att vara gravid? Hm, det var konstigt! De flesta älskar att väga 10-25 extra kilo, mer eller mindre ständig halsbränna, ha rygg- och höftsmärtor, rikliga flytningar, känna att de aldrig får tillräckligt med vila, men ändå inte kunna sova på grund av magen som är i vägen, ha förvärkar och åderbråck, vara andfådd och täppt i näsan och ganska växlande humör. Tyvärr är det inte sällan att man upplever allt detta på en gång.


Barnets totala längd är nu ca 37 cm och det väger ca 1,26 kg i början av veckan och ca 1,4 kg vid veckans slut. Hjärnan och de inre organen fortsätter att utvecklas och barnet lägger på sig mera vikt. Barnet fortsätter att sträcka på sig och sparka men har inte lika mycket plats att röra sig på. Kroppen och huvudet är proportionerliga. Barnet kan kontrollera andning och kroppstemperatur. Barnet är känsligare för ljus, ljud, smaker och lukter

Egna tankar : 

Ännu ett delmål förbi, känns som vi går in på upploppet på denna graviditet nu. Jag sover ju som en kratta , har ju både rygg problem och ständig halsbränna men vad gör det.  Nu börjar man se mål och det både helt fantastiskt och skrämmande. Jag måste börja förbereda för en förlossning jag är livrädd för, hur gör man ? Hur ont gör det ?  Min förra jobbarkompis sa att hon skulle skjutit sig själv i huvudet om hon haft en pistol på plats. Det låter ju inte så trevligt hahaha. 

Men jag mår bra , har en prins i magen och har lyckats bosätta mig med ytterliggare en som är otroligt hjälpsam, snäll , omtänksam och fin på alla sätt. Den killen förtjänar en medalj, så otroligt osjälvisk och fin mot andra människor. Och det är ju inte bara mot mig utan mot alla som finns o hans liv. Jag är lyckligt lottad helt enkelt. ♡

Så nu hoppas vi sista race:t går fort. Jag jobbar 6veckor till, sen får han komma när han vill så länge han känner sig färdigbakad. 




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback