Kopierat från en annan sida jag läser.

Sätter ord på allt det jag känner och tycker..


"Jag vet nämligen att några av mina vänner är rasister.Men jag är inte helt säker på att de vet det själv.

EU-valet har varit, och överallt i Europa får högerextremister och främlingsfientliga partier och personer framgång.


Mina vänner runt omkring mig skulle aldrig hata någon bara för att den är homosexuell, en viss etnisk bakgrund, eller har en annan religion än vad du och jag har.

 

Däremot tror jag kanske att någon vän har svårt att förstå hur man inte kan gilla tjejer som är så fina. 
Jag tror inte heller någon i min närhet inte skulle hjälpa till att rädda en människa i nöd, detta oavsett etnisk bakgrund.
Om det finns någon vän i min närhet som är troende, så tror jag inte heller att den personen egentligen har emot att någon är troende muslim.

 

Jag tror att de av mina vänner som röstar på ett parti som faktiskt står för främlingsfientlighet och att alla människor inte har lika värde, egentligen vill något annat.
Detta – något annat – finner man inte tillräckligt bra i något annat parti, och då väljer man att stötta extremhögern och fascismen.

 

Jag vill också ha förändring i vårt samhälle. 
Jag vill inte ha terrorism och krig, jag vill också att mina barn ska växa upp i ett fint och bra Sverige, jag vill inte ha upplopp i Rosengård eller i Husby, men detta handlar inte om rasism eller fascism.
Det tror jag inte det gör för dig heller.

 

Du vill ha en förändring, och det kan jag förstå. 
Men kan du förstå mig?

 

När du lägger din röst på ett parti med en agenda, en egentlig dold agenda där fascism och främlingsfientlighet finns, så är du tyvärr rasist.
Många säger – ”jag röstar på ett högerextremt parti bara för att jag vill ha en förändring!”

Tänk dig för vad du önskar dig!
Jag kan tycka att en hel del saker som det största främlingsfientliga partiet i Sverige säger (liksom alla andra partier) är rätt så vettigt, men mycket de säger eller till och med inte säger, är jag rädd för.

 

Denna förändring såg du för sjuttio år sedan i Tyskland.
Allt var judarnas fel, allt var de icke ariska människornas fel. 
Tror du på detta innerst inne?

 

Nä, det gör du sannolikt inte.
Du tror antagligen inte heller att min jämförelse med 30 - talets Tyskland är relevant.
Låt mig bara upplysa dig om – Det trodde man inte i Tyskland på 30-talet heller.
Inte ens direkt efter kriget trodde många på vad de själv hade varit delaktiga i.

 

Jag är inte den som ska tala om för dig vad du ska rösta på i höstens val. Jag vet inte riktigt själv och tycker det är svårt.

Men glöm inte bort - även om du vill ha mindre kriminallitet, bättre ekonomi, ett bättre samhälle – det kan aldrig ett fascistiskt parti, ett främlingsfientligt parti, ordna åt dig.
Ett främlingsfientligt parti kan aldrig ordna trygghet åt dig och dina barn, aldrig!


Och framför allt – Du som är min vän, jag vet att du inte är rasist även om du säger saker, tycker saker, du är bara jävligt missnöjd.

 

Rösta blankt om du inte vet vad du ska rösta på, eller om du är besviken på de andra partierna - Det skulle göra skillnad som förbättrar och får upp ögonen på våra politiker, utan att du för den delen stöder rasism. "

 
fakisimil: fredrik steen.






Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback