Terminen är slut!

Nu är sista tentan inlämnad så jag tar äntligen (!!) sommarlov. Jag ska ju jobba hela sommaren MEN det är ingen skola på 3 månader vilket är otroligt skönt. Just nu blir jag illamående bara jag ser en bok. I eftermiddag ska vi fira med lite after work.  :D

Från sista tentan:

"Diskussion

Historien visar att synen på barn haft stor inverkan på vad vi lär dem och vad vi förväntar oss av dem. Idag vet vi att barn är aktivt meningsskapande varelser som nyfiket undersöker sin omvärld, inte de syndiga och passiva mindre versionerna av oss vuxna som historien antyder.

Dokumentationen är en central del i hur vi följer upp barnens utveckling och kvalitetssäkrar våra verksamheter. Även om vi som pedagoger inte ska bedöma enskilda barn så verkar det onekligen som att det är den riktningen våra politiker valt.

Den här undersökningens resultat visar också på hur lätt det är att styra barnen i den riktning vi ger dem, hur svårt det är att vara opartisk. Jag tror att det är viktigt att vi är medvetna om de rådande maktförhållandena som råder barn och pedagog emellan. För att kunna föra adekvat dokumentation måste vi ha mycket kunskap om hur små barn tänker och förstår sin omgivning.

Resultatet tyder också på att vi kanske inte är så duktiga på att förklara varför vi gör som vi gör för våra barn i våra förskolor. Barnen sätter, som i det här fallet, matematik i konkret relation till omgivningen istället för de abstrakta begrepp som vi vuxna tilldelar ämnet. Frågan vi kan ställa oss är hur pedagogiska är vi i vårt tänk utifrån de tankebanor vi utgår ifrån? Är vi medvetna om att vi kanske gör saker svårare än vad de behöver vara? Det är skillnad på barnperspektiv och barnets perspektiv.

Tills dess att det finns tydligare riktlinjer för dokumentation mer än att det ska finnas så tror inte jag att den används på det sätt vi kanske vill att den skall användas, att utveckla våra verksamheter till det bättre. Vi kommer även i fortsättningen att styra det vi dokumenterar och se det vi vill se. Här kommer det ställas stora krav på kompetens på oss som pedagoger, att vi är medvetna om att vi i stort utgår från våra preferenser, vårt perspektiv. Detta är något som vi dagligen kommer att få påminna oss själva och andra om."





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback