Vecka 30

Barnet

Nu växer fostret mycket, och kommer att öka med ungefär 200 gram i veckan fram till förlossningen. Just nu kan fostret väga runt 1,4 kilo. Det är omkring 41 centimeter långt, men från och med nu kan det skilja mycket i vikt mellan olika foster eftersom föräldrarnas gener påverkar att vissa barn blir större och andra mindre. Moderkakans storlek och funktion spelar också roll.

Fostret har så gott om plats att det kan vända sig och växla mellan att ligga med stjärten eller huvudet nedåt. Först om några veckor behöver det lägga sig tillrätta med huvudet nedåt.

Mamma

Nu har tre fjärdedelar av din graviditet gått, bara tio veckor kvar! Det kan vara bra att fundera lite över hur det kommer att bli när barnet kommit ut. Passa på att göra sådant som du gissar att du inte hinner sedan – gå på bio, fika med en kompis, gå till tandläkaren eller frisören.


Egna tankar : 

Det härliga illamåendet är tillbaka. Alla dessa krämpor alltså, jag har så ont överallt! Jag tänker inte klaga över det men i min egna dagbok som detta är får man väl tycka lite synd om sig själv i alla fall.  

Om man ser lite objektivt på det hela och inte gör en stor snyfthistoria över allt så kan man  väl säga att mina sömnproblem är värst . Jag ligger vaken var och varannan natt eller vaknar sisådär 5.30 på morgonen (senast idag ) och detta gör ju att jag är ett gående spöke som somnar vid 21 på kvällen . Har ofta ont i rygg och ljumskar , men ddet har jag fått tens för nu så förhoppningsvis kan jag få lite hjälp där. 

Ofta ligger bebis skit långt ner vilket känns typ som han ska ploppa ut eller högre upp och då har man karatekickar upp mot revbenen och en halsbränna som är olidlig.  Haha 

jag har också blivit väldigt rädd och nervös inför förlossning, så har fått en remiss upp till Aurora. 

Jag är tjock som ett litet troll och smidig som två kylskåp. Det positiva att se ut som en levande jordglob är att folk i sin omgivning börjat se en som ett offer. Man tillhör nu de som människor öppnar dörrar till eller som idag när jag fick gå före i kön , antagligen för jag var fetare än de andra som stod där. 

Det är kul egentligen hur en kroppsdel kan vara så intresserat för okända människor.  I tid och otid får man kommentarer om magen eller frågor om bebis. Bara mysigt såklart ♡ 

sist men inte minst är alla dessa känslor. Man blir så otroligt känslosam och empatisk av alla hormoner. Och som i veckan när jag skulle jobba natt och A sa att det skulle vara så tråkigt att sova utan mig.  Det räckte för ett totalt sammanbrott i bilen med 2 liter fulgråt.  Det är mycket känslor att hålla reda på, ibland gråter jag även utan vidare anledning, och ibland bara över ren utmattning trötthet eller smärta.  

Men utan att låta helt otacksam för er ogravida människor så är det värt varenda kämpa. Även om alla kroppsdelar krånglar så vaknar man ändå upp lycklig och det är en sådan fantastisk upplevelse att gå igenom en graviditet. De små sparkarna , hickan i magen , alla förväntningar känslor , nedräkning . Alla fina saker o rummet och de små små kläderna, att klappa på magen eller bara titta på  A och tänka hur sjukt det är att 50 % han och 50% jag ligger där inne och snart vill bara här ute hos oss. 

Vad är ryggvärk eller ett gäng tårar för alla de fina känslorna? Inte ett skit.... ♡😊






Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback