Välkommen v.25

Barnet är ca 22 cm långt mellan huvud och stjärt och väger ca 680 g i början av veckan och ca 790 g vid veckans slut. Barnet kan ligga så att det trycker på urinblåsan vilket gör att du måste gå på toaletten ofta. Navelsträngen är tjock och elastisk, den innehåller två artärer och en ven. För att förhindra att blodkärlen trasslar ihop sig så ligger de inbäddade i en geléaktig massa, s.k. Wharton's jelly. Mot slutet av graviditeten är navelsträngen ungefär lika tjock som en tumme och mellan 50-80 cm lång. Barnets permanenta tänder bildas, de kommer fram sen när barnet tappat sina mjölktänder.

Allt eftersom magen växer känner du successivt livmoderns tyngd. Det är inte ovanligt att få ont i ryggen, kramp i benen och tryck ned mot bäckenbotten. Vadkramp kan ibland avhjälpas med stretchövningar. Du kan också börja bli rejält svullen om fötter och anklar. Det beror på att graviditetshormonet progesteron gör så att motståndet i blodkärlens muskulatur minskar vilket kan leda till svullnad eller s.k. ödem på fötter och underben. Pröva gärna att använda stödstrumpor och tänk på att röra dig lite extra varje dag.

Egna tankar :
det har varit en väldigt känslosam vecka den som varit. Det känns som känslorna ligger ovanpå kroppen just nu. Jag är extra känslig och lättstött, blir lätt rörd eller ledsen. så oavsett om jag blir glad sur ledsen trött stressad hängig så gråter jag. Det kan vara väldigt jobbigt ibland då jag kan börja storgråta över känslan av total utmattning och diverse gravid symptom när Andreas undrar vad som är galet. Jag har haft såhär sen vecka 15 kanske så han lär ju vara van vid det här laget haha men ibland vet man inte ens själv varför man är ledsen.

Det med svullna fötter tycker jag stämmer bra , har inte sett några skillnader men vissa av mina skor är svåra att få på och av. särskilt typiskt är det att mina varmaste vinterskor är hopplösa att få på sig. ska se om jag hittar ett par bra på rean nu.

Annars verkar den lilla i magen skutta och må bra därinne i magen. Igår var det ett jäkla liv därinne. ibland känns det som någon bökar omkring bara, ibland får den riktiga kickar . ibland får jag en kittlande känsla på magen, känns som att det är något som drar på magen på insidan . en liten hand kanske ?
häftigt är det i alla fall! lille bebis verkar dock gilla att kramas med urinblåsan iaf 😃😃🙈🙈 . det kan vara hopplöst, särskilt när man är iväg på stan, jag HATAR offentliga toaletter och även om jag nu måste använda dem blir man ju kissnödig 10 minuter efter man gått igen. nätterna är ju inte heller en hit när man går upp för att kissa för tredje gången på en natt. haha.






Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback