Ny vecka idag.

Bebis:
Barnet är nu ca 19 cm långt mellan huvud och stjärt och väger ca 370 g i början av veckan och ca 450 g vid veckans slut. Barnet växlar mellan sömn- och vakenhetsperioder och har redan en egen dygnsrytm. När du vilar är barnet kanske som mest aktivt medan det vaggas till sömns när du håller igång. Den del av hjärnan som tillverkar hjärnceller utvecklas mycket under den här tiden.

Mamma :
Ditt hår känns kanske tjockare än vanligt, det beror på att du inte tappar speciellt mycket hår under graviditeten. Efter att barnet är fött tappar du hår som vanligt igen. En del upplever till och med att de tappar mer hår än vanligt under amningsperioden. Ditt tandkött kan svullna och det är viktigt att du sköter din tandhygien noga. Även fräknar, födelsemärken och vårtgårdarna kan påverkas. Undvik stark sol.

Egna tankar :
jag mår väldigt bra just nu. Efter en fullspäckad dag kan jag ofta få problem med ryggen och svaga sammandragningar men jag vet ju om det så jag har dragit ner på tempot en hel del. Det är mysigt med alla små buffar i magen , min livmoder ligger i framvägg vilket gör att man inte kan känna sparkar lika lätt då den dämpar sparkarna. men nu senaste tiden känner jag bebis i stort sett varje dag. Det är sjukt häftigt att tänka att det ligger en liten människa därinne som buffar mot en. även om jag vetat länge att jag är gravid är det svårt att förstå ändå.
magen växer som aldrig förr, hen verkar vilja bygga ut sin lägenhet därinne och jag börjar fundera på hur stor man blir innan detta partyt är slut. jag kan ju redan extraknäcka som jultomte. hahaha









Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback